Vyhledej kam s dětmi

Lichtenštejnské stezky - Knížecí

Hodnotit

> Popis

Knížecí stezka = Páteř Lichtenštejnských stezek. Povrch stezky, nenáročný profil, délka CZ 32 km, AT 54 km, na značkách je lichtenštejnský erb a korunka Moravská část Za výchozí bod Knížecí stezky lze zvolit např. hraniční přechod Poštorná - Reintal. Je křižovatkou hned několika cyklistických tras, včetně mezinárodních, a moravská část Lichtenštejnských stezek zde navazuje na část rakouskou. Můžete sem přijet na kole z břeclavského nádraží nebo tu zaparkovat svůj automobil na parkovišti před restaurací. Kromě stravování lze využít i půjčovnu kol, směnárnu, stylový vinný sklípek. Ideální výchozí bod, v němž se můžete navíc i ubytovat. Značení vás navede přímo u budovy bývalé celnice na asfaltovou cestu podél lesa, kde Knížecí stezka kopíruje Česko-rakouskou příhraniční trasu. Zhruba po jednom a půl kilometru je první křižovatka, kde směrem doleva navazuje Valtická trasa. Vy ale pokračujete po Knížecí stezce rovně. Další úsek prochází lesem, překračuje železniční trať i hlavní silnici (Valtice – Břeclav) až Vás zavede k první významné památce na trase, Dianinu chrámu, nazývanému též Rendezvous, v podobě římského triumfálního oblouku. Další památkou na trase je kaple Svatého Huberta, patrona honců. Právě tady Lichtenštejnové s oblibou začínali své hony. Zhruba dvě stě metrů odsud je křižovatka sedmi lesních cest. Knížecí stezka vás dovede neomylně k zemědělskému statku Nový Dvůr, který byl vybudován roku 1809 za účelem chovu ovcí. Dnes zde majitelé chovají koně, kterých je v celém Lednicko-valtickém areálu skoro tolik jako za Lichtenštejnů.U Nového Dvora se napojuje Lednická stezka ve směru na Hlohovec. Knížecí však pokračuje lesem k zámečku nazvanému podle řeckého Boha Apollóna. Apollónův chrám sloužil jako vyhlídka na krajinu, jíž na obzoru rámuje vápencový masiv Pálavy. Mlýnský rybník, nazývaný též Apollo, slibuje v létě osvěžení, stejně jako množství restaurací a občerstvení kolem. V kempu Apollo se můžete ubytovat. Následuje jeden z mála úseků, kdy trasa vede po hlavní silnici. Pojedete asi tři sta metrů doprava ve směru na Břeclav, než stezka odbočí doleva a Ladenskou alejí vás dovede k mostku přes potok Včelínek a na rozcestí. Tady doprava navazuje Poštorenská stezka a doleva pokračuje stezka Knížecí. Asfaltová silnička v příjemném stínu Lužního lesa a následující spíše turistická stezka vás přivedou k umělé hradní zřícenině Janův hrad. Přístaviště společnosti 1. Plavební skýtá dostatek osvěžujících nápojů k doplnění potřebných kalorií. Další zastávkou je obec Lednice s unikátním zámkem, zámeckým skleníkem a parkem ve francouzském a anglickém stylu. Knížecí stezka protíná opět silnici Břeclav – Lednice a příjemnou polní cestou vás povede kolem soustavy Lednických rybníků (Prostřední a Hlohovecký) k Hraničnímu zámečku. Dnes je v soukromých rukou, ale žije rušným životem stejně jako kdysi. Často zde potkáte kočár s překrásně oděnými svatebními páry, přijíždějí sem významní hosté od nás i ze zahraničí. A pak už se přes obec Hlohovec dostanete do Valtic, které se svým renesančním zámkem, přestavěným později v barokním slohu, byly kdysi rezidenčním městem Lichtenštejnů. Zbývá napnout síly a vystoupat na kopec k hraničnímu přechodu Valtice – Schrattenberg. V tomto bodě se Lichtenštejnské stezky protínají s trasou Greenways Praha - Vídeň. Pokračovat můžete po rakouském okruhu Lichtenštejnských stezek nebo se po Valtické stezce vrátit kolem Kolonády na Rajstně do místa startu, k hraničnímu přechodu Poštorná – Reintal. Rakouská část Na Rakouském území je pouze jeden hlavní okruh lichtenštejnských stezek, který je pokračováním páteřní Knížecí stezky na moravské straně. Celý okruh je vyznačený žlutými tabulkami s erbem rodu Lichtenštejnů. Za výchozí bod můžete zvolit opět hraniční přechod Poštorná - Reintal. První zastávkou je obec Reinthal, kde stávala knížecí cihelna, která dodávala v roce 1624 cihly na stavbu zámku ve Valticích. Na okraji obce je křižovatka Lichtenštejnských stezek, kde doprava vede „spojka“ do Schrattenbergu (hraniční přechod do Valtic), doleva se vydáte na hlavní okruh. Dalším zastavením je malá vinařská obec Altlichtenwarth, která patří mezi nejstarší majetek Lichtenštejnů. Heinrich I., který se nazýval „von Lichtenwarde“, zde měl svou rezidenci. Navštívit můžete např. sdružení vinařů Silberfloh (Stříbrná blecha). Skočte si na pohárek do místní vinotéky nebo na „rozhlednu“ na hoře Hutsaulberg (při příjezdu do obce směrovka doprava k památníku obětem 2. světové války). Z jejího vrcholu je nádherný rozhled po krajině, lemované po levé straně Pálavou, po pravé slovenskými Malými Karpatami. Trasa vás potom povede dál na jih do obce Neusiedl an der Zaya. Přivítají vás tady historické ropné věže, je zde údajně nejstarší těžiště ropy v Rakousku s vlastním muzeem. Ocelové konstrukce ropných věží stojí doslova na každém kroku. Na rakouské části Lichtenštejnských stezek není taková kumulace historických památek jako v Lednicko-valtickém areálu. Jsou zde spíše drobnější sakrální stavby, kostely, významnější zámek můžete najít například ve Wilfersdorfu. Prostřednictvím původního zámeckého sídla Lichtenštejnského rodu se obec prezentuje jako most k moravským architektonickým skvostům Lichtenštejnů. Dnes je na zámku muzeum s lichtenštejnskou sbírkou a zobrazením rozsáhlého rodokmene. Konají se tady nejrůznější výstavy, společenské a kulturní akce, otevřena je i zámecká vinárna. Z Wilfersdorfu pokračuje stezka na sever, do obce Walterskirchen s malým zámečkem Coburg, který nechal v roce 1683 postavit hrabě Heinrich Hohenfeld, a dále do Poysdrorfu. Proslulé vinařské městečko se spoustou historických sklípků, vinařským muzeem organizuje řadu zajímavých společenských akcí v průběhu celé sezony. Na adrese Liechtensteinstrasse č. 1 najdete sídlo příhraničního regionu Weinviertler Dreiländereck. Z Poysdorfu kopíruje Lichtenštejnská stezka cyklostezku poetického názvu „Veltlínská“. Obec Herrnbaumgarten je vyhlášená především svým „Muzeem nesmyslů“ (tzv. Nonseum). Sami místní jej popisují jako „muzeum věcí, které nikdy nebudete potřebovat…“ A ve Schrattenbergu je možné vybrat si ze dvou cest - buď nahoru do kopce na hraniční přechod do Valtic a pak po některé z Lichtenštejnských stezek třeba do Břeclavi, nebo odbočit doprava a po rakouské Lichtenštejnské stezce pokračovat přes Katzelsdorf k hraničnímu přechodu Poštorná – Reintal.