Vyhledej kam s dětmi

Kam bez dětí? Do pohádkové Telče

Seriál „Kam bez dětí aneb i rodiče potřebují chvilku pro sebe“ pokračuje dalším, už osmým dílem. Tentokrát vás pozveme do pohádkové Telče.

Narozeniny mého partnera jsme se letos rozhodli oslavit trochu netradičně – výletem do města Telč, které je zapsáno na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO pro své nádherné historické náměstí a další renesanční památky. Moji rodiče město také v minulosti navštívili a byli mým nápadem nadšení, proto se možná rozhodli poskytnout nám maximální luxus v podobě hlídání našich capartů po celý víkend, aby nám dopřáli stejně příjemný zážitek.

Do malebného města na Vysočině jsme přijeli až v pozdních večerních hodinách, takže naše přímá cesta vedla k nalezení nějaké restaurace, kde bychom se mohli dobře najíst a naplánovat si aktivity pro následující dva dny. Výběr byl jasný, zvítězila typická česká kuchyněrestauraci Švejk, v těsném sousedství zámecké zdi. Během výborné večeře jsme se rozhodli hned druhý den ráno vyběhnout po naučné stezce v Lipách, která tvoří vstupní bránu do jedné z nejcennějších částí přírody v okolí Telče a nastartovat se tak do slunečného dne, který jsme si chtěli maximálně užít.

Několikakilometrový běh splnil přesně naše očekávání a mohli jsme se tak poté plni energie vydat na okružní vycházkovou trasu Starým Městem. Cesta určená pouze pro pěší je lemována devíti sochami a vede ke staroměstskému náměstíčku. Pod hrází Staroměstského rybníka se nachází unikátní pozůstatky parního mlýna, jehož historie sahá až do období první poloviny 16. století. Odvážně jsme prozkoumali všechna jeho tajná zákoutí a nahlédli dovnitř skrze nenápadná okna v jeho zadní části zarostlé křovisky.

Naše další putování vedlo kolem židovského hřbitova lesem až k rozhledně Oslednici, odkud byl nádherný výhled na celou Telč i její přilehlé okolí.

Závěrem tohoto výletu pak byla návštěva areálu železničního depa, v němž je expozice mapující historii telčské železniční tratě a v přilehlé nově vybudovaném hangáru jsou dokonce umístěné i historické exponáty a vozy, které je možné si prohlédnout i zevnitř.

Následující den jsme věnovali kompletně celý prohlídce historického centra města, kterému dominuje zámek se svou krásnou a udržovanou zahradou. Přestože jsme nenavštívili jeho vnitřní prostory, byli jsme nadšení z nádvoří, kterému dominuje Kaple všech svatých se svou bohatou ornamentální výzdobou a renesanční malbou. Není divu, že v prostranství zámku se natáčela celá řada pohádek, je totiž opravdu honosný a právem nazývaný klenotem renesanční architektury.

Naprostým unikátem je bezesporu celé historické náměstí, kde jsme strávili bezmála celé odpoledne a to nejen proto, že jsem si nemohla vybrat z toho nepřeberného množství útulných kaváren, ve které strávím svou neodmyslitelnou chvilku s kávou a dortíkem. Vsadím se s vámi, že stejně jako my budete obdivovat všechny ty gotické a renesanční měšťanské domy charakteristické svými podloubími a bohatě zdobenými štíty. Je to totiž nádhera, kterou musíte vidět!

Pro Kam s dětmi Radka Slavíčková

Další inspiraci můžete čerpat na www.kudyznudy.cz nebo na www.ceskozemepribehu.cz.